dinsdag 19 mei 2009

22 Bibliotheek 2.0 en de toekomst van bibliotheken

Een belangrijke zin vind ik de volgende:

• bibliothecaris moet de veranderingen volgen in hoe de gebruiker informatie tot zich neemt, verwerkt en produceert, en in dat proces een rol blijven spelen.

Voor het onderwijs:
Voor mij blijft de vrijheid van web 2.0 tegelijkertijd de grootste vijand van web 2.0, als je het hebt over het gebruik van informatie voor studieopdrachten.
De student die in een leerproces zit kan dusdanig overbelast worden met info en zoektochten dat hij er niet meer uitkomt. Laat hem eerst de voor zijn studie belangrijke informatie kunnen vinden. Wat ik ook al zie gebeuren is dat iedereen roept geweldig mooi aardig daarmee het web volschrijft maar dus geen essentiële bijdrage levert. Zoals ik dat nu ook doe.
Dus weg met al die beleefdheden en gewoon aan de slag; pure kennis gestructureerd aanbieden.
De rest is voor de vergrijzende massa; die kunnen/mogen er wel mee uit de voeten.
Ik schrijf het wel weer bot en vierkant maar zo voelt het op dit moment. Natuurlijk blijf ik nadenken over implementatie van de 23 dingen in ons studiecentrum maar het echte ei heb ik daarin nog niet uitgevonden: DAT KOMT WEL HOOR !!!

Groeten van Spinnebep



2 opmerkingen:

bibliothekarin zei

Hallo Bep,
waar zie je de overbelasting van de student, welke informatie vind je dat er te veel wordt aangeboden?

De eerste zin spreekt mij ook aan, volg. mij kan 23 dingen helpen om de voor de studenten nodige informatie op een aansprekende manier op plekken aan te bieden die door studenten bezocht worden.
Groejes karin
PS: je bent goed bij met de 23 dingen!

Lewi zei

Toch ben ik wel benieuwd waarom je schrijft "... geen essentiële bijdrage levert"...